Sådan stopper du med snus

Sådan stopper du med snus

Først og fremmest er det vigtigt at pointere at nøglen til succes med et nikotinstop er viljestyrken. Det vil ikke lykkes for dig at kvitte nikotinen, hvis ikke du inderst inde har lyst til det eller af anden årsag har brug for at stoppe. Med det sagt vil jeg tvivle på at du sidder og læser denne artikel, hvis ikke du har den mindste lyst til at stoppe eller nedtrappe. Du har altså allerede overkommet første og vigtigste step i hele processen. Hvis du har viljen til at stoppe med nikotin, har du også en masse gode grunde du kan minde dig selv om, når nikotinabstinenserne rammer.

Mange tror fejlagtigt at det ikke kan være særlig hårdt at gennemføre et nikotinstop, men udskyder alligevel stoppet konstant. Nikotin er lige så afhængighedsskabende som heroin, og kan derfor give en del abstinenser når man forsøger at stoppe. Det er kun 4% som får succes med et nikotinstop via en såkaldt kold tyrker (uden hjælp), det viser nye tal fra Sundhedsstyrelsen. Dataen er baseret på rygestop, hvor man skal huske på at nikotinposer kan være helt op til 40 gange så afhængighedsskabende som en enkelt cigaret og kan benyttes til enhver lejlighed.

Selvom det kan lyde uoverskueligt for dig, har vi skræddersyet en stopplan som har virket for tusindvis af mennesker. Nikotinposer er eksploderet i popularitet henover de seneste år, hvilket skaber stor efterspørgsel efter et substituerende nikotinfrit alternativ. Nicosub er Danmarks største forhandler specialiseret indenfor snusstop og tobaks- og nikotinfrie alternativer til snus og nikotinposer.

Det første og vigtigste step har du selv taget initiativ til nu. Der kan være mange årsager til at stoppe eller nedtrappe med nikotinposerne, men en af de årsager vi hører oftest er at man ikke længere får noget ud af sit nikotinforbrug. Det virker meningsløst at fylde sin krop med skadelige stoffer når man egentlig ikke får nogen rus eller fornemmelse ud af det længere, det er egentlig bare en pose som ligger under overlæben.

1. Planlæg dit stop
Det er vigtigt at du har en formuleret en klar plan for hvordan dit stop eller din nedtrapning skal forløbe. Vi anbefaler at du sætter en dato, hvorpå du ikke længere skal bruge nikotinposer. Pas på med at sætte denne dato alt for langt ude i fremtiden, da de opbyggede nikotinreceptorer i din hjerne vil få dig til at tvivle på om det nu alligevel var en god ide at stoppe. Hvis du har et mindre lager derhjemme af nikotinposer kan du øge dine chancer væsentligt, hvis du tager handling og afskaffer de nikotinholdige produkter. Med dette vil du nemlig bevise overfor dig selv at du virkelig mener det og det vil føles meningsløst at smide noget væk for at begynde igen næstfølgende uge. 

 

2. Kom abstinenserne i forkøbet

Du kommer ikke til at slippe for nikotinabstinenserne ligemeget hvad du gør, men du kan gøre en masse for at mindske dem. Abstinenserne varer typisk 5-10 minutter, men de kan stadig være rigtig hårde at komme igennem. En løsning tusindvis gør brug af er nikotinfrie snusprodukter. Med disse produkter kan du substituere den vanemæssige afhængighed, hvilket gør den store forskel for de fleste. Det er ikke kun nikotinen du har stiftet en afhængighed til, men også den vane du har opbygget i forbindelse med brugen af dit nikotinprodukt. Du vil opleve at bestemte situationer får du en ekstraordinær trang til at putte en pose under overlæben, hvilket disse nikotinfrie alternativer kan indfri, både smagsmæssigt og følelsesmæssigt. Mange har forsøgt sig med tyggegummi eller mintpastiller, men det har ikke vist sig at være ligeså effektivt, som et 1:1 erstattende produkt som nikotinfri snus.

3. Fasthold din beslutning

Husk på alle de gode grunde til at du begyndte dit snusstop. De nikotinfrie snusposer vil gøre en stor forskel for dig, hvis du har dem tilgængelige når du får cravings. Du kan med fordel forsøge at opbygge en væmmelsesfornemmelse omkring nikotinprodukter. Denne effektive metode aktiveres ved tankerne omkring, hvad nikotinprodukterne egentlig gør ved dig og kan let kobles op på dine gode grunde til dit snusstop.


Tidslinje: (Dr. Frank Michalski)


OBS: Denne tidslinje er udarbejdet fra overordnet data, nikotin påvirker mennesker forskelligt, derfor vil du kunne opleve en smule anderledes resultater. Det kan både være dit forløb er en smule kortere eller en smule længere.


På 3 - 5 dag af dit snusstop vil du opleve det højeste niveau af abstinenser, hvilket også er denne periode, hvor nikotinen vil være helt ude af din krop.


Efter 2 uger vil cotinin (biproduktet af nikotin) være helt udskilt fra din krop, hvilket vil sige at din krop er detoxet. Af denne grund kan de 2 første uge godt føles, som om at du har symptomer på influenza.

Efter 30 dage vil din dopaminproduktion være nogenlunde tilbage til normale niveauer, og du vil nu have en 5 gange så stor chance for at blive komplet snusfri.

Det er først efter 90 dage at nikotinreceptorerne som binder sig til nikotinen du har haft indtaget, vil komme tilbage til normale niveauer. Derfor vil det være omkring dette tidspunkt at du vil opleve at abstinenserne næsten er helt aftaget. Du vil naturligvis få færre og færre abstinenser, jo længere du er nået i forløbet.

Efter 1 år vil de fleste hjerneændringer for voksne være helet, hvilket markerer den komplette helbredelse for de fleste afhængigheder.